Esittelyssä Oona – ravintola-alan konkarista IT-alan myyjäksi

25.09.2019

Olen Oona, ”paljasjalkainen stadilainen” Helsingistä. Olen viettänyt koko ikäni kaupungin sykkeessä, joten olen tottunut ympärilläni olevaan hälinään ja sosiaalisuuteen. Sen takia varmaan aikoinaan päädyinkin pitkälle uralle ravintola-alalle, jonka jälkeen hyppäsin esimiehen ja valmentajan rooleihin myynnin pariin. Hektistä työarkea tasapainottaa ekaluokkalainen energiapakkaus, jonka kanssa tykätään ulkoilla, löhöillä ja kokkailla herkkuja.

Miten ravintola-alan konkari ja myynnin valmentaja päätyy IT-taloon töihin?

Minulla oli  7 vuoden ura takana myynnissä, kun puoli vuotta sitten näin Linkedinissä mainoksen, jossa Ainialle etsittiin erittäin mielenkiintoisella ”Sales Innovator” tittelillä myynnin tekijää. Työhaastattelussa kolahtivat työnkuvan monipuolisuus, mahdollisuudet kehittyä sekä henkilökemiat tiimin kanssa niin hyvin, että päätin hypätä IT-taloon ilman minkäänlaista kokemusta kyseisestä alasta. Ratkaisu, jonka sain vastuulleni, herätti intohimon tutkia IT-maailman kiemuroita ja auttaa organisaatioita kehittymään.

Millaista työ on ollut?

Minä, joka aikoinaan en tullut toimeen tietokoneiden ja järjestelmien kanssa, ajattelin IT:n olevan aivan rakettitiedettä, josta en ymmärtäisi mitään. Nyt olen innostunut kaikesta mitä olen jo oppinut ja päässyt soveltamaan oppimaani käytäntöön asiakastyössä. Pitkän uran palvelualalla tehneenä olen hyvinkin kriittinen asiakas itse, ja täten myös haluan meidän asiakkaillemme parasta mahdollista palvelua. Kun myyn, olen samaan aikaa lääkäri, opettaja sekä vähän psykologi. Ainian slogan, ”rakastamme vaikeita haasteita”, sopii minulle kuin nenä päähän. 

Työpöydälläni on niin mielenkiintoinen konsepti, että joka päivä on jotain, mitä janoaa tehdä enemmän ja paremmin. Koska tietotekniikka ei (vielä) ole minulle se vahvuus, tuo uuden oppiminen ja asiakastapaamiset vieläkin perhosia vatsaan.

Mitä vastuullani on?

Kommunikaatioratkaisun, jonka parissa työskentelen, tavoitteena on parantaa asiakastyytyväisyyttä, työtehokkuutta, palvelukokemusta ja asioinnin helppoutta. On aidosti kivaa myydä ratkaisua, johon itse uskoo, ja josta oikeasti asiakkaatkin kiinnostuvat. Kommunikaation kehittäminen on asia, jota lähes jokainen yritys joko jo tiedostaa tarvitsevansa tai vähintään ajatus herää siinä vaiheessa, kun pääsemme juttelemaan ratkaisustamme ja sen monipuolisuudesta.

Kysymyshän on vain siitä, että yhdistetään henkilö, jolla on tarve, henkilön kanssa, jolla on ratkaisu, heti reaaliajassa virtaviivaisesti. Eihän kukaan asiakas tai työntekijä pidä pomputtelusta, turhista puheluista, odottamisesta tai hankalasta asioimisesta. Näitä haasteita on hienoa ratkoa yhdessä asiakkaan kanssa!

Motivaatiota tuo työarkeen myös se, että pääsen osallistumaan Ainian liiketoiminnan kehittämiseen, jolloin saan ideoida uutta ja toteuttaa itseäni. Oma-aloitteisuuteni näkyy myös siinä, että haluan olla se henkilö, joka pitää huolta siitä, että myyntipalavereiden muistiot ovat tehtynä, myyntiprosessien ohjeet ovat ajan tasallaan oikeassa paikassa. Olen usein myös se, joka varmistaa et toimiston ulkoasu on viimeisen päälle. Kannan tämän ”järjestelijän” vastuun oikein mielelläni ja ylpeänä, olenhan sentään toimistolla ainoa nainen!

Miltä tulevaisuus täällä näyttää?

Tulevat viikot ja kuukaudet ovat täynnä asiakastapaamisia, bookkausta, sähköposteja, tarjouksia, tiimipalavereita, kehitysideoita- ja toteutuksia. Osallistun myös markkinoinnin ja sosiaalisen median parissa työskentelyyn ja kehitykseen. Nyt työelämä tuntuu siltä, että olen nopean pikajunan kyydissä ja koko ajan tapahtuu hienoja juttuja. Nautin, kun kalenteri on täynnä monipuolisesti eri tehtäviä markkinoinnin ja Ainian myyntiprosessin kehittämisestä ihan perus myyntityöhön asti. Nautin työn sosiaalisuudesta, vastuusta ja arvostan sitä, että me ainialaiset teemme päätökset yhdessä toisiamme tukien sekä muistamme nauraa paljon. Syyskuussa pääsen ensimmäistä kertaa johtoryhmän kuukausipalaveriin vierailemaan, jolloin kerron miten paljon olemme jo saaneet aikaan ja miten paljon on vielä tuloillaan. Jännittävää!

Tulen varmasti palaamaan kuulumisiin ja uusiin opittuihin asioihin syksyn edetessä! Stay tuned!

Oona Kankkunen

Sales Innovator